Rapport till Vänfors

Rapport till Vänfors

tisdag 30 augusti 2011

Lååång väntan


Så äntligen kom den stora dagen, Antikrundan i Kungsbacka.
Ja, eller rättare sagt på Tjolöhölmsslott.


Glada i hågen åkte Ulle, Katarina och jag iväg efter jobbet.


Oj, vilken kö, som i Ullared.
Men runt hörnet ringlade kön sig tre gånger så lång.
Vi stog i 2,5 timme och frös och svalt, men kul var det.


Tuffast av oss tre var nog Ulle 
som inte ens hade med sig nåt att värdera.
Folk hade med sig allt möjligt tokigt och dant...


...Men värst var nog de tre grabbarna som släpade med
sig ett stort jädrans lejon.
Om jag förstod saken rätt så hade ägaren gått back på köpet,
inhandlat för 15000 men värdet 4500.
De fick skamset bära med sig lejonet till bilen.
Men man ville ha med lejonet i vinjetten på programmet
så de tre stackarna fick bära tillbaka den jättelika katten, och dessutom
bära omkring den bland oss som stod i kön för att 
TV-teamet skulle kunna filma och bli nöjda, ha ha
tyckte jag var rätt kul...och de verkade grabbarna
också tycka, blir ju kändisar på kuppen.


TV-inspelningen pågick överallt runt omkring oss hela tiden,
så har Sverige tur så lär de få se tre snyggingar i varenda scen.
Kändes som om kamerorna var riktade mot oss
var vi än stod (kanske inbillning).


Här har vi självaste Mr Antikrundan himself:
Knut Knutsson, i våra kretsar kallad Knutte.
Här lyrisk över några svarvade gamla skålar...
han är nog värre än både mig och Ulle när vi jämrar oss av
lycka på loppis när vi fyndat nåt riktigt bra.


Tog med två saker för värdering och info.


Först en gammal bok på gammelsvenska från 1778




Sen något slags mått.

Boken var tydligen ingen hit för kvinnan som skulle värdera den
sa bara : det här är inte roligt, det här är inte roligt.
Förstod att jag kunde glömma inlösning av bolånet och resa till Galapagos.

Det lilla måttet höll dock måttet och jag fick höra att det
användes vid försäljning av varor, tex kryddor.
Var gjort i Sverige och hade ett värde av 4-500 kr.
Kände mig mallig som bara den eftersom jag köpt det för ca 100kr.
Ja, jag vet, urfåningt men man kan väl få känna sig
lite styv i korken nån gång.

Har hur som helst haft en mysig dag med mysiga vänninor

antika kramar från mig




2 kommentarer:

freddesvitahem sa...

Hej kära!
Angående Tildor så har jag inte sytt egna kroppar men däremot lite kläder.<
Lite pilligt att sy fast kläderna på Tildan.
Panduro har sådana paket och har själv funderat på köpa en sådan.
Varför inte testa?
Dina nålkoppar gillar jag verkligen och en väldigt fin "återvinning" av gamla enstaka koppar.
Kramis

Anonym sa...

Du hade ju gjort ett klipp med måtten,hur var det fick ni bena värderade av Knutte?.Soliga höst kramar från Vänfors.