Rapport till Vänfors

Rapport till Vänfors

lördag 17 september 2011

Äkta kokkaffe

Tog mig själv på orden (eller kanske snarare bokstäverna)
och köpte mig en riktig kaffepetter på loppis idag.

Fin va?
Blev så himla glad över den även om jag velat ha en något mindre.
Den liknar den som min farmor och farfar hade hela min
uppväxt, fast deras var lite konformad.



Hela kaffebönor inköptes för att kunna malas i bästa kaffekvarnen.



Här har jag fyllt upp med bönor
och redan nu doftar det kaffe i hela köket.



Önskar jag kunde lägga ut både doften och ljudet av
när bönorna mals.


Min lilla farmor margit lärde mig att koka kaffe när jag
precis flyttat hemifrån (hade fått en visseljohanna av mamma
och pappa, dvs finns en liten ventil i locket som
gör att det piper när det kokar). Hon sa att det skulle koka
upp tre gånger innan  man tog pannan från spisen.
Först då skulle det dra och sumpen skulle sjunka till botten.

Pappa bidrog även med att man alltid la till en skopa kaffe extra
för kannan och att den första koppen man hällde upp
skulle hällas tillbaka i kannan igen annars
fick förste man kanske sump i sin kopp från pipen.

Av farfar lärde jag mig att dricka kaffe på fat och gärna med
riktigt bitsocker, inte snabbbitsocker. Sockerbiten skulle man
hålla i munnen och kaffet skulle liksom filtreras genom den.
Gissa om det var ett stort ögonblick att sitta där
med farfar och göra tappra försök att hålla
fatet rakt med mina pyttefingrar. 
Ett härligt barndomsminne, och farfar Otto sa aldrig ett pip
om jag råkade spilla.
Desutom brukade han bjuda mig på kaffe med ostbitar i.
Kaffet skulle vara riktigt hett och sen tärnade han upp ostbitar
och lät dom smälta i koppen, mums tyckte lilla jag.
Han hade lärt sig detta av samerna tydligen.

Själv har jag ett litet trix med kokkaffe,
släng i ett uns, inte ett kryddmått med salt i pannan.
Påstås också komma från samerna. 


Här står det och drar...

Klart, lyxade till det med en skvätt grädde:)




Till något helt annat

Hittade denna canvastavla på loppis idag, 20 spänn.
Vet inte riktigt om jag ska ha den men gillar
både motivet och färgerna, passar i mitt vita/hallonröda sovrum.
 Audrey Hepburn, så jättevacker
och tydligen en otroligt självständig och tuff kvinna för sin tid.
Ska känna in mig på den men jag gillar den...

Lite kul info om den, på kanten står det skrivet: denna tavla fick
AnnaTherese av en galen gubbe på en marknad,
tja allt har en historia, hade varit kul att få veta lite mer.

Kram Annika

6 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt, måste lukta underbart, själv slog jag till på en PIZZA igår, fyfan va onödigt, inte ens gott, det var bara latmasken som talade. Skit oxå. Nu nya tag men känner mig tveksam till Actic, känner bara inte för det. kram Ulle

freddesvitahem sa...

Vad kul att den kom till användning kaffekvarnen som blev vit.
Härligt.
Kaffet måste smakat mycke godare?
Paket skickas imorgon (måndag).
Såg insättningen igår.
Hoppas du haft en skön helg?
Kram Fredde

Anonym sa...

Va mysigt med kaffet känner riktigt hur gott det luktar.Jag blir så rörd när jag läser det du skriver,tårarna stiger i ögonen o det sätter sig en klump i magen.Minnet vaknar till när jag läser det.Bra att du väcker mina gamla minnen.Kramen ♥at.

Sandriss sa...

Gud vad fint du verkar ha det hemma! Känns som att bläddra i en inredningstidning när man kikar in på din blogg :) du är så duktig på att fotografera också!
Och jag gillade tavlan skarpt!!

Kram Sandra

Eija sa...

Osten som farfar din hade i kaffet heter kaffeost och den är vanlig än i dag i Norrland och finska Lappland.http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaffeost
Och min mamma som kommer just från norra Finland har salt i även i vanligt bryggkaffe, du strör det bara på kaffet i filtret innan det bryggs, den tar bort en del av det beska.
Så visst kommer det från samerna :D

Kaffe sa...

Härligt med kokkaffe.
Riktigt bra skrivet där!
Påminner mig så mycket om min gamla mormor i norra Finland :)