Rapport till Vänfors

Rapport till Vänfors

onsdag 2 november 2011

Ett ynkligt ynk...


Nää, vad jag känner av vinterhalvårets mörker...

Tycker om hösten och vintern när man kan vara som man är i bylsiga
och sköna kläder, slippa bikinistressen och att ständigt
göra nåt för att "nu är det ju sommar och då kan man
inte sitta inne och uggla". Gillar luften och höstfärgerna.
Gillar...nej,älskar snö...i mängder. Gillar jul och nyår och allt som hör dit.

Problemet är att serotoninhalten i min hjärna sjunker
när dagsljuset sakta minskar, försöker förklara
för mig själv att det bara är kemikalier i huvudet som "spökar"
men det är så svårt att hantera.
Jag tappar liksom gnistan och energin:(

Man prövar allt: ljusterapilampa, positivt tänkande, sova och äta bra,
medicin (både via läkare och hälsokost) , ändrar sin arbetstider,
försöker göra saker som är bra för mig, väljer bort energitjuvar,
avslappning, träning, självhjälpsböcker mm mm.

Självklart gör allt detta saken bättre och jag vet människor
som kan bli så nere så att de är borta från livet flera månader under
vinterhalvåret vilket jag klarat mig ifrån.



Tänkte rent ut sagt skita i att göra ett inlägg idag för
jag känner mig så här ynkligt ynklig som denna lilla sista pelargon.
Men så tänkte jag att då vinner ju de där förbannade kemikalierna
och det får bara inte ske. Alltså skriver jag om än lite ynklig.
Vet att jag inte är ensam,så jag tänker på er andra och skickar
en ynklig liten kram till er ikväll.

KRAM...

5 kommentarer:

Anelma handarbetar sa...

Klart att man får känna sig lite ynklig just nu. Vill ha snö för att det blir så mycket ljusare ute. -5 grader är att föredra tycker jag.

Kram

Helena - ullvi32 sa...

Idag var det en härligt varm och skön dag och det kändes himla skönt- när man vet vad som väntar.
Jag längtar till julen, det gör jag, men vinterhalvåret är ju såååå långt och sååå mörkt och såååå kallt. Inte gilla. Men ja, gillar det faktum att man FÅR klä på sig och gömma sina extra kilo (som iaf jag har hihi).
Massa feelgoodkramar till dig!!

Vita Falkens Lantliv sa...

Hejsan!

Usch och fy, ja nu är det tungt! Jag känner mer och mer att det blir jobbigare och jobbigare. Mörkret tar verkligen mycket av energin:(

Bara det kommer lite snö som gör att det blir lite ljusare så blir det lättare:)

Kram Susanne

Tina sa...

Ynka på du, det där kan inte vara lätt..låter som om du gjort allt som står i din makt.
Vi får ha lite kul här inne och stötta dig då, helt ok!

kram

Anonym sa...

Här kommer energi kramar från mig till dig lilla ♥at. ♥♥♥