Rapport till Vänfors

Rapport till Vänfors

lördag 21 april 2012

sommarförberedelser

I dag påbörjades projekt omplantering.



Har börjat med att ta sticklingar på 
pelargoner och fuccior  
som jag satte tidigare i vår.


Tänk varenda år står jag med skägget i brevlådan
och saknar krukor till alla växter.
Nästa år ska det finnas så det räcker.



En liten del av vad jag åstadkom.
Gillar att ha många blommor att trycka ner 
i urnor och byttor.
MÅSTE skaffa mig ett riktigt planteringsbord
ute i trädgården, detta funkar ju inte...


Känns som om jag har fått lite dille på rött i år.
Men jag vet att det kan sluta med en helt annan huvudfärg
innan sommaren är över oss.



En gudomlig kväll i trädgården.

 12 grader varmt, sol och vindstilla.
Man kan i alla fall inte anklaga forsythian för att inte blomma.



Har suttit och lyssnat på hur stararna
sjungit och utmanat varandra.
Vilka fantastiska sångare...nästan som näktergalar.


En sista bild på en av våra många påskliljor.

Ha nu en lika fin lördagskväll som mig.

Vårkram

10 kommentarer:

Lena sa...

Ja, varför har man alltid för få krukor?

I morgon (söndag) ska jag ta med maken och köpa på mej ett gäng lerkrukor, behöver dem till allt fint jag har på gång. Vad sägs om fem vita bukettranunklerplantor? Eller ett antal chiliplantor?

Ha det fint!

Kramar

nattugglan sa...

Hej.. va kul att du kikade in just till mej.. jaha du är nyfiken på vem jag är.. en vanlig "tjej" mitt i Finland..ut på landet bor vi.. har kossor o håller på o planerar att bygga ut till mjölkkor(har köttdjur just nu).. Jag skulle oxå få sätta dahliaknölarna i jorden.. men då man kollar ut så är det vått o snöigt osv.. så det blir som bara int av..o då jag inte har nått växthus heller där man skulle kunna ha sina plantor då de har kommit till sej lite...Men kanske i nästa vecka skall jag plantera.. annars blir det väl för sent.Ha en bra söndag!!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Forsythian blommar här också, den ser lite ensam ut, den enda som har färg just nu. Jag har sparat en massa olivburkar till sådden, och så har jag inte försått något! Så här är det tvärt om, finns krukor men inga plantor.
Kramar
AnnaMaria

Unknown sa...

Tjing!
Å vilka härliga bilder!
Själv tror jag att norrland verkar hoppa över våren. I veckan kom ett vinterland, men inte sååå mycket kvar. Vad har du börjat jobba? Ser ut som att du får gå omkring i ett par sköna brallor iallafall:)

Å ullared...suck...måste bara vara lilla jag som inte har varit där.
Bara att få stå i kö av att komma in måste ju vara en upplevelse :)

Ha en skön söndag!
kramar Hilla

Tina sa...

Uj, så duktig du är. Det här med plantering av sticklingar är rena grekiskan för mig!
Det kommer att bli så fint hos dig, jag köper mitt färdigt jag..he he.

kramen

Anonym sa...

Vilken mysig och hemtrevlig blogg:) Jag tänkte följa dig men hittar varken facebook eller twitter???

Vill du ha lantlig inspiration samt delta i en tävling, kan du kolla in min blogg:)
Ha en kanonvecka.

LOVE Maria på inredningsvis

Helena - ullvi32 sa...

Ha ha, jag känner igen mig i det där med panteringsbord- jag saknar ett oxå och dräller med jord lite varstans. Nu har jag ju ingen jätteodling eller blomfanatiker, men ändå. Ett planteriingsbord är ett måste! Hittade ett snyggt i dag på Rusta.
Ser ialafall lovande ut dina panteringar eller vad det nu kallas :)
Stor kram!

Vardag och flärd sa...

Så härliga sticklingar du har! Jag fick några doftpelargonsticklingar av dottern idag, ska bli roligt att se vad det blir.
Visst är det härligt med fåglsången och trots att det regnar kopiöst här nu sjunger fåglarna.
Ha en fin ny vecka!
Kram Eva

Bej sa...

Åh jag gråter nästan när jag ser hur det blommar nere hos dej.....men jag har inte gett upp hoppet om att våren kommer en dag....likaså sommaren....härligt att se alla dina små sticklingar...Kramiz Bej

Elzie sa...

Här finns krukor men dom brukar oftast va i fel storlek, haha. Alltid är det nåt!
Finfina blommor du visar. Vår forsythia har inte kommit riktigt så långt som er, men endera dan så är dom utslagna här också.
Staren är min favoritfågel. Så ljuvliga när man ser dom i solen. Dräkten riktigt glänser som guld. För att inte tala om när dom hade bo i en holk utanför vårt köksfönster och man kunde sitta där och titta på dom. Tyvärr är både holk och träd borta nu.
Hoppas du har en fin kväll.
Kram Elzie