Rapport till Vänfors

Rapport till Vänfors

måndag 23 april 2012

Var lugn...våren kommer


Har smugit runt efter jobbet och checkat av
vad som hänt i trädgården
under dagen.




En växt som alltid överlever är nog taklöken.
Skulle vilja bygga en pergola med
tak framöver och testa att ha taklök där.
Någon som har erfarenhet av vedumtak?


Måste säga att jag får lite dåligt samvete över att 
våren kommit så långt här här nere i Åsa.
Hos lilla mamsen har det snöat igen...


En tröst är att här nere får vi slåss mot
maskrosorna under mycket längre tid.


Tulpanerna som vågar sig upp
 avrättas omedelbart
av glupska rådjur.


Likadant med fågelungarna.
Blir lätt ett happymeal åt skatorna.

Inte att förglömma:
Mördarsniglar, fästingar, kirskål, brännässla, knölklocka
och annat otyg som man ska kriga med.

Så vad är väl en vår i Åsa?

Alldeles trist... och tråkig...å...tråkig...
...å... alldeles...alldeles underbaaaar:)

 Misströsta inte snart kommer våren till er också.

Kram från mig:)

6 kommentarer:

Änglarum sa...

Hej! taklöken gillar jag den är så tacksam!synd när rådjuren knaprar på tulpanerna..nu längtar jag efter värmen o solen förstås ;) kram Jessica

Fiffiga Systrar sa...

Vilka fantastiskt vackra bilder! Ljuset är underbart. kram emelie och elin

Lena sa...

Jag bor nog halvvägs till norr från dej sett och inte här heller har vi någon vår att tala om!

Däremot slåss vi också med de små rackarna du pratar om- de behöver ingen fin vår för att komma igång inte!

Nä, jag är less på detta nu!

Kram

inger sa...

Du ska veta att jag längtar varje dag på att få höra från dig och hur du beskriver allt som händer i naturen.På så vis får jag uppleva våren två gånger.Kramen på dig lilla stumpan ♥♥♥

Vardag och flärd sa...

Har du prövat med blodmjöl mot rådjuren? Mina tulpaner får vara ifred nu och blommar alldeles snart. Jodå, maskrosorna är på gång men vad är väl de mot den vedervärdiga kirskålen??
Kram Eva

nattugglan sa...

tjosan.. va fina taklökar du har.. mina är nog fram oxå.. men de är så våta,, kanske inte så bra;O( Synd på tulpanbladen.. vi har ju inga råddjur precis här vid stugan..finns nog en några som brukar gå lååångt ut på ängen. Men igår på lappteknikskursen så sa en att fasanerna va rikitgt tokiga där.. de hade krafsat opp lökarna..va fasen..trodde jag inte.Ha en bra dag.. jag blir så trött på dehär med blogger.. tycker det krånglar mycket.. skulle lägga till en några nya till min "bloggar jag läser" men det går inte!! Kanske är det ett begränsat antal man får ha??