Rapport till Vänfors

Rapport till Vänfors

fredag 19 juli 2013

Alla nyanser av grönt


Från början stod bara ett hus på vår tomt.
Ett gammalt ruckel som byggdes 1937
och där det inte ändrats speciellt mycket under åren.


 

 Den tidigare ägaren hette Rolf
och ansågs av grannarna
som ett riktigt hederligt gammalt original.
 Den typen av människor ser man tyvärr 
nästan aldrig nu för tiden...
 
Synd, tycker jag, för alla behöver
ju inte vara stereotyper och förutsägbara.
Dessutom tror jag det är viktigt
för ungar att se att det finns människor
som är lite annorlunda 
och som ändå
 har rätt till en plats bland oss "vanliga".
 


 När vi flyttade in
så fick vi något av en chock 
vad gällde valet av färg i huset...

Vi kallade den för Rolfgrön.

Allt var i princip målat i grönt
men inte samma kulör.



 Ånej, när färgburken tog slut
så fortsatte Roffe att måla i grönt
men ALDRIG i samma nyans.

Han köpte nog bara en ny burk färg.
Spelade ingen roll vilken ton
bara den gick det minsta i grönt.

Burkarna måste ha varit små
för det kunde ändras mitt på en list eller vägg.
Resultatet var en aning...märkligt
men det mesta målades snabbt över av oss.

Vitt var vår färg inte Rolfgrön.



I dag var det en sak som slog mig...

Herregud, jag inreder ju mitt hem i Rolfgrönt!!!

På något sätt känns det ändå helt okey
och kanske är det någon som 
ler uppe i sin gröna himmel:)

Ha en ljuvlig högsommarhelg
och ha det riktigt gott.

Grön kram från mig




10 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Så himlavackert allt detta med Rolfgrönt. Underbart namn, för övrigt!

Anneli sa...

Hi..hi... skojigt inlägg!

Men grönt är faktiskt en fin färg i lagom dos då förstås.......kanske inte ett helt hus men lite detaljer här och där.

kramar Anneli

Eva sa...

Vad fint du beskriver Rolf och hans förkärlek för grönt i inredningen!
Ja, kanske hedrar du Rolf lite med dina burkar?! Fina är de i alla fall tillsammans.
Grön kram,
Eva

"Hemmet är min vrå" sa...

Grönt är skönt, så Rolf han visste han. Nyanser av grönt är ju superfint. Ha en skön helg uti det gröna. Kram Mimmi

"Hemmet är min vrå" sa...

Tack fina Annika för den fina lkomentaren på min blogg. Jag blir alldeles varm i hjärtat av dina fina ord. Så klart man gör nästan vad som helst för sina barn o barnbarn. Många kramar Mimmi

House and Garden by Bia sa...

Så fina burkar du har...sådana brukar vara ganska dyra på loppisar....om man inte har tur och får dom för hyfsat pris;)
Antar att ni har varmt där nere...vi har knappt 15 grader just nu....men det ska bli varmare senare i veckan;)
Må så gott!

Himmelstäppan på smultronbacken sa...

Hej min vän och tack för omtanke och tips! Jag ska verkligen prova. Vad kul med en historia som den du berättar, jag håller med om den biten om original. Visst är det härligt när någon törs "sticka ut lite". Din gröna samling är jättesnygg, grönt är ju dessutom lugnande...Lugn kram från mig/Åsa

blockethuset sa...

Underbart!! Jag fullkomligt älskar GRÖNT..mina barn kallar min älsklingsgröna för "mammagrön"..tror jag hade gillat den där Roffe:))

Anonym sa...


Rolf hade inte helt fel,finns många nyanser i grönt. Kramen MA ♥

G:a Affären sa...

Vilket underbart stilleben! Och även dina ord om avvikande människors rätt till sin plats bland oss. Jaa, blir det fler original eller är de alltmer unika?
Kul att Rolf bara fortsatte med en annan grön. Jag kommer nog att låna beteckningen Rolfgrönt nu, och grönt är fint!

Kramar
Cia