Rapport till Vänfors

Rapport till Vänfors

onsdag 13 augusti 2014

Bästa gjutjärnsgrytan :)



För ett tag sedan var jag nere i Malmö
och besökte i samma veva en second handbutik,
,där jag hittade nåt som jag länge sökt.
 

 
En kanonfin gjutjärnsgryta från Kockums.
 
Vad jag kan se så är den helt felfri:)
I perfekt storlek (5 liter) och härligt vaniljgul.
 


Vet någon av er vilken ålder den har
så får ni gärna hojta till.

Jag gissar på 50-talet men är inte säker.

Har önskat mig en Le Creusetgryta
men denna Le Kockums ;) blir hur bra som helst
och priset blev också bra...100 riksdaler :)


 
Det allra första som tillagades
blev nåt av det godaste jag vet:
 
Porterstek
 
 
 
 
Ha en fin fortsatt vecka allihopa.
 
Själv är jag nu lyckligt långledig
och ska försöka undvika att bryta ihop totalt
pga uselt internet...orsakat av åsknedslaget.
 
Kram från mig
 
 
 
 

9 kommentarer:

Kulturtanten och Lilla gummann sa...

Vilket fynd! En sådan skulle man gärna vilja äga.../Lilla gummann

Vardag och flärd sa...

Min mamma hade en sådan gryta (undrar var den har tagit vägen) och den är säkert från 50-talet. Minns alla söndagsstekar och grytor hon gjorde i den. Porterstek gjorde hon aldrig men det gör däremot jag flera gånger under vintern, gott.
Ha det fint, vännen!
Kramar Eva

Cat sa...

Ahh, exakt likadan som jag har :-))
Min är ärvd och kommer från en kabyss på en Göta Kanalbåt. Skulle gissa 40-50-tal.
Den är mindre känslig än Le Creuset grytan som är emaljerad även på insidan. Hoppas att du får stor nytta av ditt fynd.
Ha de gott. Kram, Catarina

Meta sa...

OHHH gud så mycket gott det kommer att tillagas i den. Det är en rejäl gryta och så fin.
Ha en fint slut på veckan
Kram Meta

lisashus sa...

Vilken superfin kockumsgryta, och så användbart det är med emaljgrytor! Jag kan bara gratulera!
Jag har själv en Le Crueset-gryta och använder den otroligt mycket (inköpt på Åhléns för många år sen på extrapris).

Jag kan tänka mej att det är 50-tal, jag tror att de typiska orangea stekgrytorna är är äldre än denna!
Grattis till fyndet!
Lisa

House and Garden by Bia sa...

Min mamma har en sån gryta och hon hade den iaf på 60-talet så det är möjligt att den är ännu äldre ;))
Visst är dom fina ;)
Kramisar bia

Tante Mali sa...

Hi Dear,
love this pot! Looking for something like that since ages, but all of them are too expensive for that what I would like to pay! Congratulations!
Have a wonderful time
all my best from an Austrian gardener
Elisabeth

Marie maräng sa...

Men vilket kanonfynd! Du är minsann en riktig turgumma :) Verklig fin och vilket kanonskick!

Önskar dig en fin helg!
Kram Marie

n o r d i n g å r d e n sa...

Jaså, var det i Malmö du fyndade denna skatt!!! En hundring var ett fynd!!! Snygg och praktiskt och den portersteken, mmmm va gott!!!!!!!